محل اقامت امام عصر (ع)
تاريخ : شنبه 28 آبان 1390برچسب:, | 21:37 | نویسنده : نوكر امام زمان

موضوع محل اقامت و سكونت امام مهدي (ع) در زمان غيبت از جمله موضوع هايي است كه ذهن بسياري از مردم را به خود مشغول كرده است و معمولاً در مجالس و محافل مهدوي مورد پرسش قرار مي گيرد.

پيش از جواب دادن به اين پرسش يادآوري اين نكته ضروري است كه براي غيبت امام مهدي (ع) دو معنا قابل تصور است :

1-  ناپيدا بودن امام : يعني اينكه آن حضرت در دوران غيبت از نظر جسمي از ديدگان مردم به دور است و اگرچه آن حضرت مردم را ميبيند و از حال آنها با خبر مي شود، ولي كسي توان ديدن ايشان را ندارد.

2- ناشناس بودن امام : آن حضرت در طول زمان غيبت در ميان مسلمانان حضور ميابد و با آنها مواجه مي شود ولي كسي اورا نمي شناسد و به هويت واقعيش پي نميبرد.

بحث از محل اقامت و سكونت امام مهدي (ع) در زمان غيبت اگرچه در هر دو فرض مطرح مي شود، ولي به نظر مي رسد در فرض دوم اين موضوع كمتر جاي بحث دارد و آن حضرت با مخفي داشتن هويت خود در هر كجا كه بخواهد مي تواند زندگي كند . در زمينه محل اقامت امام مهدي(ع) روايت هاي گوناگوني وجود دارد كه با توجه به آنها محل هاي احتمالي اقامت آن حضرت را مي توان به سه دسته تقسيم كرد:

1- محل هاي دور دست و ناآشنا: برخي از روايات محل خاصي را براي اقامت امام مهدي (ع) تعيين نمي كنند و جايگاه ايشان را در بيابان ها و كوهها، مكان هاي دوردست و محل هايي مي دانند كه هيچ كس از آن آگاهي ندارد . آن حضرت در توقيع شريفي كه خطاب به شيخ مفيد صادر شده است ، در اين زمينه مي فرمايد: (( ما بر اساس آنچه خداي تعالي براي ما و شيعيان مؤمن مان مصلحت ديده تا زماني كه دولت دنيا از آنِ فاسقان است، در سرزمين هاي دوردستي كه از جايگاه ستمگران دور است سكنا گزيده ايمولي از آنچه بر شما مي گذرد آگاهيم و هيچ يك از اخبار شما بر ما پوشيده نمي باشد))

در روايتي از امام صادق (ع) نقل شده است كه آن حضرت جايگاه امام مهدي (ع) را جايي ناشناس معرفي مي كند كه جز معدود افرادي از آن آگاهي ندارند: (( و هيچكس از دوست و بيگانه از جايگاهش آگاهي نمي يابد مگر همان خدمت گزاري كه به كارهاي او مي رسد )).

اين گونه روايات گوياي آن است كه امام مهدي (ع) براساس امر الهي در مكان هايي ناشناخته ، دور از دسترس ، به دور از شهرها و آبادي ها زندگي مي كندو از محل اقامت آن حضرت كسي آگاه نيست.  

ادامه دارد.....

منبع : ماهنامه موعود آبان 1387



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: